Το άρθρο που ακολουθεί δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα "ΤΑ ΝΕΑ" και αφορά το πολυσυζητημένο θέμα των greeklish από τους νέους.
Πρόβλημα... orthografias
Η χρήση των greeklish από τους νέους βλάπτει σοβαρά τη γλώσσα
Ρεπορτάζ Αγγελική Καραγεώργου
21 Απριλίου 2010
«Στην Γ΄ Λυκείου άρχισα να γράφω greeklish αφενός γιατί εκείνη την περίοδο είχαν αρχίσει όλοι να χρησιμοποιούν τον συγκεκριμένο τρόπο κι αφετέρου γιατί εκείνο το διάστημα τα ελληνικά δεν συμβάδιζαν με την τεχνολογία. Τα περισσότερα προγράμματα ήταν στα αγγλικά, οπότε άφηνες το πληκτρολόγιο σε αυτή τη γλώσσα κι έγραφες τα πάντα με λατινικούς χαρακτήρες. Το είχα εφαρμόσει αρχικά στο ΜSΝ κι έπειτα στα μηνύματα του κινητού».
O Βαγγέλης Πελεκάνος είναι ναυπηγός- μηχανολόγος μηχανικός και επί επτά χρόνια έκανε χρήση του διαδεδομένου τρόπου γραφής greeklish όπου οι ελληνικές λέξεις αποδίδονται με λατινικούς χαρακτήρες. Όπως εξηγεί όμως, τους τελευταίους τρεις μήνες απέβαλε από την καθημερινότητά του κάθε στοιχείο αυτής της γραφής και χρησιμοποιεί παντού πλέον την ελληνική γλώσσα. «Άρχισα να παρατηρώ ότι κάθε φορά που χρειαζόταν να γράψω στα ελληνικά, δυσκολευόμουν. Έκανα εκφραστικά αλλά κυρίως ορθογραφικά λάθη. Έτσι, πήρα την απόφαση να μην ξαναχρησιμοποιήσω λατινικούς χαρακτήρες» λέει ο 25χρονος και προσθέτει ότι με τα greeklish ενώ αρχικά δίνεται η εντύπωση ότι γράφεις λιγότερο, στην πραγματικότητα ισχύει το αντίθετο. «Σε πολλές περιπτώσεις η αντιστοιχία των γραμμάτων αλλάζει, γίνεται διπλή. Όπως για παράδειγμα για να γράψεις το “θ” χρησιμοποιείς “th”. Ακόμα και στην όψη, όμως, ένα κείμενο γραμμένο στα ελληνικά είναι πιο ευανάγνωστο και εμφανίσιμο. Πλέον, έχω διορθώσει σε μεγάλο βαθμό τα ελληνικά μου και δεν νομίζω ότι θα ξαναγράψω greeklish».
Έρευνα του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (με έδρα τη Φλώρινα), η οποία διενεργήθηκε την περασμένη σχολική χρονιά σε μαθητές όλων των βαθμίδων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε σχολεία της Κοζάνης και σε φιλολόγους, έδειξε ότι η χρήση των greeklish- σε πολλές περιπτώσεις από το δημοτικό- έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση των ορθογραφικών λαθών στα γραπτά. Τα είδη των λαθών των μαθητών εντοπίστηκαν κυρίως στην παράλειψη τονισμού ή σημείων στίξης και τη χρήση αγγλικών σημείων στίξης, τον συνδυασμό ελληνικών και λατινικών γραμμάτων σε μία λέξη, ορθογραφικά λάθη (όπως “ο” αντί για “ω”), φωνητικά λάθη (ιδιαίτερα στους φθόγγους “ks” αντί για “ξ”), καθώς και σύντμηση λέξεων (“tespa” αντί “τέλος πάντων”, “tpt” αντί για “τίποτα”).
Οι φιλόλογοι δήλωσαν ότι συνάντησαν λέξεις γραμμένες σε greeklish σε γραπτά του σχολείου σε ποσοστό 64,3% και ότι παρατηρήθηκαν και μη αναμενόμενα λάθη, όπως αλλαγή χρόνου ή προσώπου στα ρήματα, αλλαγή πτώσης στα ουσιαστικά, αντικατάσταση λέξης με άλλη, με εντελώς διαφορετική σημασία. Συνολικά, το 77,4% των μαθητών χρησιμοποιούν τα greeklish, με αξιοσημείωτη αύξηση χρηστών από το γυμνάσιο στο λύκειο. Οι μαθητές που παραδέχτηκαν ότι τα χρησιμοποιούν στο γυμνάσιο φτάνουν το 67,8%, στο ΕΠΑΛ το 70,2% και στο ΓΕΛ 88,5%. Απ΄ αυτούς, περίπου το 50% τα χρησιμοποιεί από δύο έως και περισσότερα χρόνια, ενώ πάνω από το 63% καθημερινά ή πολλές φορές τη μέρα.
Δημοφιλέστερος λόγος χρήσης του συγκεκριμένου τρόπου γραφής είναι, σύμφωνα με τους μαθητές, η συνήθεια σε ποσοστό 83,9%. Ακολουθούν: εξοικονόμηση χρόνου 75,8%, χρήσιμο ή βολικό εργαλείο 71,4%, αποφυγή ορθογραφικών λαθών 38,7% και τάση της μόδας 33,9%. «Συμπιέζουμε τη γλώσσα»
Σύμφωνα με τον κοινωνιολόγο κ. Χαράλαμπο Στέρτζο, η μεγαλύτερη άνθηση των greeklish εμφανίστηκε στα sms, τα οποία διαδέχτηκαν λίγο αργότερα τα e-mails και το διαδικτυακό chat. «Η συγκεκριμένη τάση προήλθε από τους Άγγλους νεαρής ηλικίας, οι οποίοι άρχισαν να κόβουν λέξεις για λόγους συντομίας αλλά και μόδας και εξαπλώθηκε ευρύτερα μέσα από το δημοφιλές μουσικό κανάλι ΜΤV. Την αγγλική αργκό λοιπόν με κάποιες παραλλαγές ακολούθησαν και οι νεώτεροι Έλληνες, οι οποίοι υιοθέτησαν πλήρως τα greeklish είτε για συντομία είτε γιατί σε κάποιες συσκευές δεν υπήρχαν τα ελληνικά» εξηγεί ο κοινωνιολόγος.
«Κάποιες φορές τα greeklish παίζουν τον ρόλο της στενογραφίας, μιας και στην εποχή μας είναι λίγοι εκείνοι που τη γνωρίζουν. Συμβολοποιείς όμως τα πράγματα γιατί θέλεις να τα συμπυκνώσεις. Στην ουσία λοιπόν, τα greeklish αποτελούν συμπιεστή της γλώσσας μας, εμπεριέχοντας ωστόσο μία ασπίδα να κρύβεται κανείς γραμματικά, γλωσσικά και εκφραστικά, λανσάροντας ταυτόχρονα μία μόδα. Συν ότι είναι και βολικά» συνεχίζει ο κ. Στέρτζος, επισημαίνοντας ότι εκτός από μια σύντομη επικοινωνία, τα greeklish δεν βοηθούν τη γλώσσα ή τον πολιτισμό μας. «Μειώνοντας τις λέξεις, μειώνουμε ουσιαστικά και τον κόσμο μας, αφού τα όρια της γλώσσας μας είναι τα όρια του κόσμου μας».
ΕΡΕΥΝΑ
Δύο στους τρεις φιλολόγους δήλωσαν ότι συνάντησαν greeklish σε γραπτά του σχολείου!
«Ελληνική ιδιαιτερότητα που κρύβει κινδύνους»
«ΣΕ ΚΑΘΕ περίπτωση το λατινικό αλφάβητο είναι συνδεδεμένο με τη γλώσσα των νέων.
Θεωρείται ότι έχει πολιτισμικό κύρος, ότι έστω και λανθασμένα- ο κάτοχός του είναι εξοικειωμένος με τις ξένες γλώσσες», λέει στα «ΝΕΑ» ο κ. Σταμάτης Μπέης, ερευνητής του Κέντρου Ερεύνης Νεοελληνικών Διαλέκτων και Ιδιωμάτων της Ακαδημίας Αθηνών.
«Η χρήση λατινικού αλφαβήτου για την απόδοση ελληνικών λέξεων είναι μία διαδικασία που κρύβει κινδύνους κι αυτό γιατί τα ελληνικά δεν έχουν επίσημη μεταγραφή.
Πρόκειται για έναν αυθαίρετο τρόπο γραφής, ο οποίος, παρά το αυξημένο του κύρος, δεν είναι ακριβής», επισημαίνει ο κ. Μπέης και προσθέτει ότι η μεγαλύτερη συνέπεια των greeklish είναι η κακή γνώση της επίσημης ορθογραφίας. «Η συγκεκριμένη τάση δεν είναι τόσο γενικευμένη σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Άρχισε τη δεκαετία του ΄70 και τα τελευταία χρόνια διαδίδεται όλο και περισσότερο. Αν παρατηρήσει κανείς επιγραφές καταστημάτων πριν από αυτή την περίοδο θα διαπιστώσει ότι με δυσκολία συναντώνται λατινικοί τίτλοι», λέει και παραθέτει ως παράδειγμα το εμπορικό κατάστημα «attica».
«Είναι σπάνιο σε ευρωπαϊκή χώρα το όνομα καταστήματος και πόσο μάλλον του μεγαλύτερου εμπορικού της χώρας να είναι γραμμένο με λατινικούς χαρακτήρες. Κάτι τέτοιο αποτελεί ελληνική ιδιαιτερότητα».
Πηγή:
http://www.tanea.gr/default.asp?pid=2&artid=4570862&ct=1
skip to main |
skip to sidebar
Εμείς, οι μαθητές του Γ3
του Λυκείου Αγίας Φυλάξεως Λεμεσού
και η Φιλόλογός μας κ. Εύα Νεοκλέους,
σας καλωσορίζουμε στο ιστολόγιό μας.
"Το Κάτι Άλλο" είναι ένα βήμα διαλόγου,
προβληματισμού και ανταλλαγής απόψεων.
Είναι μια προσπάθεια έκφρασης, δημιουργικότητας,
μια πρόταση για αξιοποίηση των δυνατοτήτων
που μας παρέχει η τεχνολογία
στη διαδικασία της μάθησης.
Το blog μας δημιουργήθηκε, κυρίως,
για τα Νέα Ελληνικά και την ύλη της Γ΄ Λυκείου.
Ωστόσο, φιλοδοξούμε να εντάξουμε
και όσα άλλα εκπαιδευτικά-σχολικά θέματα
προκαλέσουν το ενδιαφέρον μας.
Απευθυνόμαστε σε όλους σας και προσβλέπουμε στην ανταπόκρισή σας.
Θα μας βρείτε στο σχολείο αλλά κι εδώ: L.A.F.C2.blogg@gmail.com
Αντωνίου Κρίστια,
Αντωνίου Μαρίνα,
Βαρνάβας Μιχάλης,
Βασιλαράς Στέφανος,
Γεωργίου Γαλάτεια,
Γεωργίου Κωνσταντίνα,
Δημητρίου Σωτήρης,
Ιερείδη Ραφαέλα,
Καπετάνου Ελένη,
Κυριάκου Αλέξανδρος,
Κυριάκου Χρίστος,
Κωνσταντίνου Γιάννης,
Λεωνίδου Ιωάννα,
Νέρουππου Άντρια,
Νικολαϊδης Χρήστος,
Ξιαρής Σοφοκλής,
Ονησιφόρου Νεόφυτος,
Ορφανίδης Πάρης,
Παπαδόπουλος Μάριος,
Παπαστυλιανού Στέφανη,
Πορφυρίου Μαρίνος,
Σαμουήλ Δημήτρης,
Σωκράτους Τερέζα,
Φιλίππου Ευαγόρας,
Χριστοφόρου Ηρακλής
22 Απριλίου 2010
"Ζωγραφίζω με το πινέλο της καρδιάς"
Καλωσορίσατε στο ιστολόγιο " Το Κάτι Άλλο". Οι μαθητές του Γ3, Λυκ. Αγ. Φυλάξεως και η Φιλόλογός μας κ.Εύα Νεοκλέους. Σας ευχαριστούμε που μας στηρίζετε!
Followers
Our Banner
Banner Code
"Η Σκεπτόμενη"
Εμείς, οι μαθητές του Γ3
του Λυκείου Αγίας Φυλάξεως Λεμεσού
και η Φιλόλογός μας κ. Εύα Νεοκλέους,
σας καλωσορίζουμε στο ιστολόγιό μας.
"Το Κάτι Άλλο" είναι ένα βήμα διαλόγου,
προβληματισμού και ανταλλαγής απόψεων.
Είναι μια προσπάθεια έκφρασης, δημιουργικότητας,
μια πρόταση για αξιοποίηση των δυνατοτήτων
που μας παρέχει η τεχνολογία
στη διαδικασία της μάθησης.
Το blog μας δημιουργήθηκε, κυρίως,
για τα Νέα Ελληνικά και την ύλη της Γ΄ Λυκείου.
Ωστόσο, φιλοδοξούμε να εντάξουμε
και όσα άλλα εκπαιδευτικά-σχολικά θέματα
προκαλέσουν το ενδιαφέρον μας.
Απευθυνόμαστε σε όλους σας και προσβλέπουμε στην ανταπόκρισή σας.
Θα μας βρείτε στο σχολείο αλλά κι εδώ: L.A.F.C2.blogg@gmail.com
Το Γ3
Αντωνίου Κρίστια,
Αντωνίου Μαρίνα,
Βαρνάβας Μιχάλης,
Βασιλαράς Στέφανος,
Γεωργίου Γαλάτεια,
Γεωργίου Κωνσταντίνα,
Δημητρίου Σωτήρης,
Ιερείδη Ραφαέλα,
Καπετάνου Ελένη,
Κυριάκου Αλέξανδρος,
Κυριάκου Χρίστος,
Κωνσταντίνου Γιάννης,
Λεωνίδου Ιωάννα,
Νέρουππου Άντρια,
Νικολαϊδης Χρήστος,
Ξιαρής Σοφοκλής,
Ονησιφόρου Νεόφυτος,
Ορφανίδης Πάρης,
Παπαδόπουλος Μάριος,
Παπαστυλιανού Στέφανη,
Πορφυρίου Μαρίνος,
Σαμουήλ Δημήτρης,
Σωκράτους Τερέζα,
Φιλίππου Ευαγόρας,
Χριστοφόρου Ηρακλής
Ιστολόγια Φίλων
-
-
Σωσιπάτρα της ΕφέσουΠριν από 2 χρόνια
-
Το ΟΧΙ του μπάρμπα-ΜήτσουΠριν από 5 χρόνια
-
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΓΕΛ 2019Πριν από 5 χρόνια
-
-
Προβλήματα στο χώρο της εργασίαςΠριν από 8 χρόνια
-
Shopping Strength Of Leather Sofa BedΠριν από 9 χρόνια
-
-
-
-
-
-
Links
Labels
- Ανακοινώσεις (8)
- Διακρίσεις Μαθητών (9)
- Διάφορα (1)
- Εκδηλώσεις (45)
- Έκφραση-Έκθεση (13)
- Επικαιρότητα (18)
- Επιστήμη-Τεχνολογία (2)
- Καλωσόρισμα (2)
- Νέα Ελληνικά (17)
- Οι μαθητές δημιουργούν (11)
- Ποίηση (5)
- Τέχνη (4)
- Τεχνολογία (2)
- YouTube (9)
Blog Archive
-
►
2011
(54)
- ► Φεβρουαρίου (11)
- ► Ιανουαρίου (8)
-
▼
2010
(71)
- ► Δεκεμβρίου (7)
- ► Σεπτεμβρίου (1)
-
▼
Απριλίου
(8)
- Έκθεση,Φωτογραφίες, μέρος 2ο
- Φωτογραφίες από την έκθεση ζωγραφικής,23/4/2010
- "Η αγορά εργασίας της Κύπρου -Το παρόν και το μέλλον"
- Για τη χρήση των greeklish
- Έκθεση ζωγραφικής των μαθητών του Λυκείου Αγίας Φυ...
- Ημέρα Δημιουργικότητας,Φωτογραφικό υλικό(2)
- Ημέρα Δημιουργικότητας,Φωτογραφικό υλικό(1)
- Καλό Πάσχα!
- ► Φεβρουαρίου (12)
- ► Ιανουαρίου (13)
2 σχόλια:
Διάβασα με ενδιαφέρον το περιεχόμενο του άρθρου.Πραγματικά,έτσι εκφραζόμαστε εμείς οι νέοι, γιατί είναι πιο εύκολο για μας.Μπορεί να έχουν δίκιο αυτοί που ανησυχούν για τη γλώσσα μας.
Mαθητής
h alh8eia einai oti einai polles oi apo4eis....egw xrhsimopoiw e3isou ta ellhnika kai ta greeklish...kai 8ewrw oti ola auta peri e3afanishs ths glwssas einai yperboles...xrhsimopoih8hkan kai sto parel8on[bl.fragkolebantinika]xwris kamia arnhtikh epipwvsh...
Δημοσίευση σχολίου